تبلیغات
رزمندگان سایبری313 - فرق جهاد با نفس اسلامی و ریاضت چیست؟
ثامن تم قبیله منتظر313
مقر فرماندهی رنجرهای سایبری
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اِلهی عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ خدایا بلاء عظیم گشته و درون آشکار شد و پرده از کارها برداشته شد و امید قطع شد وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ و زمین تنگ شد و از ریزش رحمت آسمان جلوگیری شد و تویی یاور و شکوه بسوی تو است الْمُشْتَکی وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی و اعتماد و تکیه ما چه در سختی و چه در آسانی بر تو است خدایا درود فرست بر مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِی الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ محمد و آل محمد آن زمامدارانی که پیرویشان را بر ما واجب کردی و بدین سبب مقام وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ و منزلتشان را به ما شناساندی به حق ایشان به ما گشایشی ده فوری و نزدیک مانند الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی چشم بر هم زدن یا نزدیکتر ای محمد ای علی ای علی ای محمد مرا کفایت کنید فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ که شمایید کفایت کننده ام و مرا یاری کنید که شمایید یاور من ای سرور ما ای صاحب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی السّاعَهَ الزمان فریاد، فریاد، فریاد، دریاب مرا دریاب مرا دریاب مرا همین ساعت السّاعَهَ السّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ همین ساعت هم اکنون زود زود زود ای خدا ای مهربانترین مهربانان به حق مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ محمد و آل پاکیزه اش اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
آرشیو مطالب
تصویر روز

مانع ظهور گناهان ما هستند...گناهنمان را ترک کنیم

راهنمای زندگی
صلوات شمار
ذکر روز
ذکر روزهای هفته
نوای سایت
کانال ما در آپارات


مترجم سایت
اوقات شرعی
اوقات شرعی
آمار سایت
» تعداد کل پست ها :
» آخرین بروز رسانی :
کلنا عباسک یا زینب کاش من هم یتیمی بودم در دامانت دعای عهد،هرروز بعد از نماز صبح حدیث/امام حسن عسگری(ع) جانم فدای سید علی
(بسم الله الرحمن الرحیم)

یک پژوهشگر مطالعات معنوی با اشاره به تفاوت جهاد با نفس از منظر دینی با دیگر مکاتب مراقبه، تصریح کرد: هدف آموزه های اسلامی از جهاد با نفس تنها رسیدن به نیروها و قابلیت‌های فراطبیعی نیست، بلکه هدف غایی عمل مبتنی بر خواست خدا و مبارزه با نفس است.

http://media.jamnews.ir/medium1/1392/05/28/IMG15023513.jpg




محمد حسین کیانی مدیر گروه جنبش های نوپدید دینی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره جهاد با نفس از منظر اسلام گفت: نفس آدمی هر گاه به سوی بدی و پلیدی و زشتی‌های سوق می‌یابد، ایده مقابله با آن اهمیت یافته و تلاش برای راهنمایی او به سمت خوبی و پاکی و زیبایی‌ها مطرح می‌گردد. به بیان ساده، به چنین جهد و تلاشی «جهاد با نفس» گفته می‌شود.

 

وی افزود: در آیات قرانی نیز تایید شده که نفس، آدمی را به بدی فرمان می‌دهد إِنَّ اَلنَّفْسَ لَأَمّارَةٌ بِالسُّوءِ و اینکه هنگاهی که نفس به سوی بدی‌ها و پلیدی‌ها می‌رود در برابر خواست خداوندی قرار گرفته و سکان هدایت آدمی را بر خلاف جهت خواست خداوندی به دست می‌گیرد. قران کریم نیز صراحتا اعلام می‌دارد که «سعادت و بهشت» جایگاه هر آن‌ کسی است که اولا؛ از مقام و منزلت پروردگار خود و از ایستادن در برابر او بترسد (اصل اول: عمل مبتنی بر خواست خدا)


ثانیا؛ نفس را از هواها و بدی‌ها  منع کند (اصل دوم: مبارزه با نفس) وَأَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوى‏.

 

سردبیر فصلنامه مطالعات معنوی تصریح کرد: هر کسی که بر خلاف خواسته‌های نفسانی به مبارزه برمی‌خیزد و بر خلاف آن عمل می‌کند، در پس مبارزه با خواسته‌های نفسانی اراده خود را قوی کرده و بعد غیرطبیعی خویش را تقویت کرده است. لازمه تقویت هر چه بیشتر بعد روحی انسان به شکل کاملا عادی موجب ایجاد توانایی‌ها و تبلور نیروهای روحی ادمی می‌شود. اما صرف اینکه کسی به نیروهای روحی و غیرطبیعی دست یافته به معنای «سعادت و تنعم از بهشت» نیست؛ چرا که چنانچه عرض کردم لازمه چنین سعادتی، پیروی از دو اصل است. و اصل بنیادین نیز «اصل اول» است، بدین‌معنا که از خدا بترسد و مبتنی بر خواسته او عمل کند.

 

کیانی تأکید کرد: لازمه عمل به اصل دوم رسیدن به نیروها و توانایی‌های فوق بشری نظیر خارج کردن روح از بدن، طی‌الارض و ... است. چنین فردی با این توانایی‌ها ممکن است به خدا نیز اعتقادی نداشته اما به صرف مبارزه و ریاضت نفس به چنین توانایی برسد. نمونه‌ چنین افرادی اکنون در اسیای شرقی بالاخص در میان مرتاضان تبتی و هندی فراوان یافت می‌شود. چنین کسانی به واسطه ریاضت نفسانی به نیروهایی دست یافته‌اند اما انسان‌های سعادتمندی (لااقل سعادتی که در ادیان توحیدی به آن بشارت داده‌اند) نبوده و به واسطه این عملشان به بهشت نیز نخواهند رفت. در واقع برای بسیاری از آنان بهشت و سعادت واقعی رسیدن به چنین نیروهایی است و نه چیز دیگر!


وی در پایان یادآور شد: اما هدف آموزه های اسلامی از جهاد با نفس تنها رسیدن به نیروها و قابلیت‌های فراطبیعی نیست، بلکه هدف غایی «اصل اول» است و «اینکه مبتنی بر اصل اول به اصل دوم مبادرت ورزیدن». چنین کسی نه تنها از نیروهای عمیق‌تر و پایدارتر روحی در این دنیا برخوردار می‌شود (هر چند که باید توجه داشت که هدف چنین افرادی به هیچ عنوان کسب نیروی خارق‌العاده نیست، چنانچه قبلا نیز عرض کردیم لازمه طبیعی ریاضت و مبارزه با نفس، قوت روح و تقویت یافتن نیروهای روحی است.) بلکه از آرامش عمیق روحی نیز ممحظ شده و به سعادت و بهشت واقعی نیز نائل خواهد شد. با اندک مطالعه خاطرات بزرگان دینی نظیر آیت‌الله بهجت، آیت‌الله بهاءالدینی و آیت‌الله مرعشی و ... می‌توان بسیاری از این شواهد را جستجو کرد.


منبع:جام نیوز
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
رنجر سایبری

دوشنبه 28 مرداد 1392
07:45 ب.ظ
- معارف اسلامی - پرسش و پاسخ دینی ادامه مطلب
آخرین مطالب
درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا اباصالح المهدی(عج)

...::پایگاه جامع گرافیک سایبری::...

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر وجعلنا من خیر اعوانه و انصار و شیعته و المسشهدین بین یدیه
حمایت از ما
دوستان سایبری
لوگوی همسنگران سایبری

جنبش مصاف قبیله منتظر313جنبش سایبری 313
منتظر پاتوق
پایگاه اینترنتی مقتدر مظلوم
آنتی666
فریاد مهتاب
تیم منذرین
عشق مهدی
شهید آوینی
به سوی بیداری
انجمن منتظران مهدی عج ثامن تم معبر سایبری فندرسک قدم به قدم با اهل بیت زندگی اما به سبک طلبگی پایگاه اطلاع رسانی انتظار313 مصاف با شیطان شبکه اجتماعی منتظران